T1 Mall of Tallinn defineerib end uue põlvkonna ostukeskusena ning taotleb muuhulgas energia- ja keskkonnasäästliku hoone sertifikaati. T1 on üks neist avalikest objektidest, kus olemas võimalus elektriauto laadimiseks. Käisime kohapeal asja uurimas.
Kaubanduskeskus võiks olla üks loogilisemaid kohti, kus elektriautot laadida saaks. Tuttuus T1 Mall of Tallinn on selle võimaluse algusest peale oma projekti sisse kirjutanud ja paigaldanud parkimisaladele ühtekokku 15 ENSTO EVB100-AS 1x22kW IP54 Mode3/Type2 seinalaadijat.
See on niisiis keskmiselt kiire AC laadija, mis sobib koju, kortermajja, hotelli või kontorisse – kõikjale, kus on võimalus auto kauemaks kui paarikümneks minutiks juhtme otsa jätta. Laadijaid saab juhtida ja jälgida nutika tarkvaralahendusega, mis teeb 15 seadme haldamise päris mugavaks.
Võrdluseks: ELMO “kapid” on reeglina võimsamad, enamasti 50 kW. Kodusest ühefaasilisest “notsust” saadav võimsus on umbes 2-3 kW, sõltub laadijast. Nissan Leafi saime laadida näiteks kiirusel 2,4 kW.
EVB100-AS seinalaadijast peaksid särtsu saama kõik Eestiski tuntud elektriautod, Nissan Leaf, Renault Zoe, ka Tesla Model S – seda muidugi siis, kui õige juhe omal kaasas on.
Laadimine on T1 kaubanduskeskuses tasuta. Projektijuht Sander Kuld selgitab: “Autentimise vajadust auto laadimiseks ei ole.
Laadijad on avatud kõigile kasutamiseks. Kuna hoone on just valminud, me alles katsetame laadijaid. Me ei ole teinud otsust laadimise tasuliseks muutumise osas.”
T1 loodab saada lähiajal energia- ja keskkonnasäästliku ehitise sertifikaadi (LEED). Nõudmised, millele LEED Gold taseme hoone vastama peab, on ranged, alustades arhitekti tööst ja kasutatud ehitusmaterjalidest kuni veekasutuse ja jäätmete sorteerimiseni välja. Elektriautode laadimisvõimalus on tore, aga olulist lisandväärtust ei anna.
Kuna T1 alles otsib oma kohta kaubanduskeskuste seas, puudub ka täpne statistika, kui palju on elektriautode omanikud tasuta laadimisvõimalusi kasutanud. ENSTO tugitarkvara peaks tulevikus võimaldama näha, kus ja kui palju on laadijaid kasutatud.
EKSPERIMENT: LAADIJA ON, JUURDE EI PÄÄSE
Et lugu vaid targutamise tasemele ei jääks, ajasime Nissani E-NV200 Evalia “kuumaks” ja läksime T1 keskuse laadimisvõimalusi oma silmaga uurima.
Parkimismajja sissesõit on paras keerutamine ent keskmiselt tasemelt ühe laadija seinalt plinkimast tõepoolest ka leidsime.
Ainult et sellele juurde pääsemine oli võimatu – mõlemal pool laadijat parkisid tavalised sisepõlemismootoriga autod.
Laadimine oleks võimalik üksnes nii, et jätta elektriauto seisma keset sissesõiduteed ning ühtlasi panna “kinni” üks (või õela loomu korral) mõlemad posti kõrval parkinud sõidukid.
Neid juhte, kes end mõlemale poole parkimiskohale paigutanud, ei saa süüdistada, sest a) paljud ei teagi, milline üks seinalaadija välja näeb, b) koht, kus elektriauto saanuks end laadijasse ühendada, oli märgistamata.
Või kui ongi mingi märgistus, siis ei paista see silma. Pildilt nähtavad sinised jooned tähistavad jalakäijate rada. Ka puuduvad suunaviidad, mis hoiataksid, et läheduses on elektriautodele mõeldud koht.
Parklas ringi keerutades jäi silma veel kaks laadijat, millest 1 töötas, aga sarnaselt esimesele, sellele juurde ei pääsenud; teine aga ei andnud isegi elumärki. Maa-alusesse parklasse laadijaid me enam huikama ei läinud – ju nad kusagil seal on. Märgistamata.
Esimene soovitus kaubanduskeskuse projektijuhtidele ongi: tähistage laadijad korralikult, nii, et näeksid need, kel vaja autot laadida, ja need, kes parkimiskohta otsivad.
Seda muret, et seinalaadijast miskit kasu ei saa, muidugi ei ole. Keskmine šoping venib enamasti pikemaks kui tund.
Ka seda muret, et kõigile ei jätku, ei ole. Vähemalt esialgu. 15 laadijat – kui need töötavad ja on märgistatud, peaksid praeguse elektriautode kontsentratsiooni juures päris kindlasti kõigi soovijate vajaduse rahuldama.
Ja kui tõesti väheks jääb, saab sarnast “leian-ei leia” – mängu mängida ka lähikonnas asuvas Lennujaama parklas, kus seintel on tavalised “notsud”, mida kah uhkelt elektriautode laadimispunktideks nimetatakse.
Seega, tore samm, T1 Mall of Tallinn, aga tehke märgistus korda, et poleks nagu vene muinasjutus: “Sõin ja jõin seal minagi, suhu ei saan’d midagi”. Parkla plaani leiab siit.
Pilt: Ylle Tampere. Video: Uku Tampere