PĂŒhapĂ€ev, 14. september 2025
T1 Mall of Tallinn defineerib end uue pĂ”lvkonna ostukeskusena ning taotleb muuhulgas energia- ja keskkonnasÀÀstliku hoone sertifikaati. T1 on ĂŒks neist avalikest objektidest, kus olemas vĂ”imalus elektriauto laadimiseks. KĂ€isime kohapeal asja uurimas.

Kaubanduskeskus vĂ”iks olla ĂŒks loogilisemaid kohti, kus elektriautot laadida saaks. Tuttuus T1 Mall of Tallinn on selle vĂ”imaluse algusest peale oma projekti sisse kirjutanud ja paigaldanud parkimisaladele ĂŒhtekokku 15 ENSTO EVB100-AS 1x22kW IP54 Mode3/Type2 seinalaadijat.

See on niisiis keskmiselt kiire AC laadija, mis sobib koju, kortermajja, hotelli vĂ”i kontorisse – kĂ”ikjale, kus on vĂ”imalus auto kauemaks kui paarikĂŒmneks minutiks juhtme otsa jĂ€tta. Laadijaid saab juhtida ja jĂ€lgida nutika tarkvaralahendusega, mis teeb 15 seadme haldamise pĂ€ris mugavaks.

VĂ”rdluseks: ELMO “kapid” on reeglina vĂ”imsamad, enamasti 50 kW. Kodusest ĂŒhefaasilisest “notsust” saadav vĂ”imsus on umbes 2-3 kW, sĂ”ltub laadijast. Nissan Leafi saime laadida nĂ€iteks kiirusel 2,4 kW.

EVB100-AS seinalaadijast peaksid sĂ€rtsu saama kĂ”ik Eestiski tuntud elektriautod, Nissan Leaf, Renault Zoe, ka Tesla Model S – seda muidugi siis, kui Ă”ige juhe omal kaasas on.

Laadimine on T1 kaubanduskeskuses tasuta. Projektijuht Sander Kuld selgitab: “Autentimise vajadust auto laadimiseks ei ole.

Laadijad on avatud kĂ”igile kasutamiseks. Kuna hoone on just valminud, me alles katsetame laadijaid. Me ei ole teinud otsust laadimise tasuliseks muutumise osas.”

T1 loodab saada lÀhiajal energia- ja keskkonnasÀÀstliku ehitise sertifikaadi (LEED). NÔudmised, millele LEED Gold taseme hoone vastama peab, on ranged, alustades arhitekti tööst ja kasutatud ehitusmaterjalidest kuni veekasutuse ja jÀÀtmete sorteerimiseni vÀlja. Elektriautode laadimisvÔimalus on tore, aga olulist lisandvÀÀrtust ei anna.

Kuna T1 alles otsib oma kohta kaubanduskeskuste seas, puudub ka tÀpne statistika, kui palju on elektriautode omanikud tasuta laadimisvÔimalusi kasutanud. ENSTO tugitarkvara peaks tulevikus vÔimaldama nÀha, kus ja kui palju on laadijaid kasutatud.

EKSPERIMENT: LAADIJA ON, JUURDE EI PÄÄSE

Et lugu vaid targutamise tasemele ei jÀÀks, ajasime Nissani E-NV200 Evalia “kuumaks” ja lĂ€ksime T1 keskuse laadimisvĂ”imalusi oma silmaga uurima.

Parkimismajja sissesĂ”it on paras keerutamine ent keskmiselt tasemelt ĂŒhe laadija seinalt plinkimast tĂ”epoolest ka leidsime.

Ainult et sellele juurde pÀÀsemine oli vĂ”imatu – mĂ”lemal pool laadijat parkisid tavalised sisepĂ”lemismootoriga autod.

Laadimine oleks vĂ”imalik ĂŒksnes nii, et jĂ€tta elektriauto seisma keset sissesĂ”iduteed ning ĂŒhtlasi panna “kinni” ĂŒks (vĂ”i Ă”ela loomu korral) mĂ”lemad posti kĂ”rval parkinud sĂ”idukid.

Neid juhte, kes end mĂ”lemale poole parkimiskohale paigutanud, ei saa sĂŒĂŒdistada, sest a) paljud ei teagi, milline ĂŒks seinalaadija vĂ€lja nĂ€eb, b) koht, kus elektriauto saanuks end laadijasse ĂŒhendada, oli mĂ€rgistamata.

VÔi kui ongi mingi mÀrgistus, siis ei paista see silma. Pildilt nÀhtavad sinised jooned tÀhistavad jalakÀijate rada. Ka puuduvad suunaviidad, mis hoiataksid, et lÀheduses on elektriautodele mÔeldud koht.

Parklas ringi keerutades jĂ€i silma veel kaks laadijat, millest 1 töötas, aga sarnaselt esimesele, sellele juurde ei pÀÀsenud; teine aga ei andnud isegi elumĂ€rki. Maa-alusesse parklasse laadijaid me enam huikama ei lĂ€inud – ju nad kusagil seal on. MĂ€rgistamata.

Esimene soovitus kaubanduskeskuse projektijuhtidele ongi: tÀhistage laadijad korralikult, nii, et nÀeksid need, kel vaja autot laadida, ja need, kes parkimiskohta otsivad.

Seda muret, et seinalaadijast miskit kasu ei saa, muidugi ei ole. Keskmine ĆĄoping venib enamasti pikemaks kui tund.

Ka seda muret, et kĂ”igile ei jĂ€tku, ei ole. VĂ€hemalt esialgu. 15 laadijat – kui need töötavad ja on mĂ€rgistatud, peaksid praeguse elektriautode kontsentratsiooni juures pĂ€ris kindlasti kĂ”igi soovijate vajaduse rahuldama.

Ja kui tĂ”esti vĂ€heks jÀÀb, saab sarnast “leian-ei leia” – mĂ€ngu mĂ€ngida ka lĂ€hikonnas asuvas Lennujaama parklas, kus seintel on tavalised “notsud”, mida kah uhkelt elektriautode laadimispunktideks nimetatakse.

Seega, tore samm, T1 Mall of Tallinn, aga tehke mĂ€rgistus korda, et poleks nagu vene muinasjutus: “SĂ”in ja jĂ”in seal minagi, suhu ei saan’d midagi”. Parkla plaani leiab siit.

Pilt: Ylle Tampere. Video: Uku Tampere

JĂ€ta kommentaar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.