Reede, 8. november 2024
Ekstreemne ja inimvõimete piire kompav Xdream on Eesti populaarseim seiklusspordisari. Füüsik ja noorte teadusvõistluse Rakett69 saatejuht Aigar Vaigu on üks neist, kes andnud meeskonnamängule oma sõrme ja südame ning ka teadmised, mõeldes võistlejatele rajal lahendamiseks ülesandeid.

Xdream on neljast osavõistlusest koosnev seiklusspordi sari, kus kolmeliikmelised võistkonnad jalgsi, jalgrataste ja kanuuga liikudes peavad aja peale läbima maastikule laialipillutatud kontrollpunktid ning sooritama mõttetööd nõudvaid lisaülesandeid.

Usutlesime Aigarit ja Xdream võistluse korraldajat Sten-Eric Uibot, et teada saada, mis on maastikul müttamises nii müstilist, et selleta olla ei saa ning milliseid ülesandeid Rakett69 tagatoas seiklussportlastele välja hautakse.

Maastikuseiklusel osalemise pingutus on sarnane populaarse teadusvõistlusega Rakett69, sest üllatusteks ja ebaõnnestumisteks tuleb valmis olla igal sammul. Saatejuht Aigar Vaigu on mees, kes naljalt üheski olukorras alla ei anna.

Aigar on elav tõestus, et terav vaim ja sitke keha viivad võidule – kui te nüüd intervjuust inspireerute, ja meeskonnaga xDreami rajale lendate, siis tervitage mõttes iga kord kui olete mõne ülesandega rajal hästi hakkama saanud, ka Aigarit. Tänu temale on põnevus laes.

Aigar, Sa paistad juba teleekraanilt päris parajalt hull mees – see, millise kire ja kaasaelamisega Sa võistlejaid inspireerid, on kadestamisväärne. Pole vist ime, et Xdream on n-ö Sinu ala – tõenäoliselt saab Rakett69 ja seiklusspordi vahel tõmmata paralleele?

Suurim sarnasus xDreami ja Raketi vahel on minu jaoks see, et tuima jõuga rapsides kummaski edu ei saavuta. Vaja on ka, et pea lõikaks ja mõte oleks terav. Nii nagu Rakett69 saates nii ka xDreami võistlusel on aja tiksumise surve see, mis võistluse põnevaks teeb. Ja loomulikult mõnus meeskond, kellega koos rajal kontrollpunkte otsida või saates ülesandeid lahendada.

Milliseid ülesandeid Rakett69 teadustoimetus oma tagatoas valmis haub? Maastikul mürades pole tõenäoliselt kuskilt võtta poolt tundi, et mõne ülesande kallal pead murda. Kõik peab käima kiiresti ja tulemus peab olema täpne?

Ülesanded on nagu ikka lihtsad. Kui Rakett69 saatesse sobivad ka ehitusülesanded, siis xDreamile teeme sellised, mis vajavad konkreetse probleemi lahendamist. Võiks öelda, et need on sellised “pane pudelisse muna” tüüpi ülesanded, kus esmapilgul tundub, et mis ta siis ära ei ole.

Kui aga lahendama hakkad, siis avastad, et tuleb ikka natukene mõelda enne kui lahenduseni jõuad. Mis ülesanded me osavõistlustele üles paneme, seda ma öelda loomulikult ei saa, sest väike avastamise rõõm pab ka rajal olema.

xDream-ile lisaülesannete tegemine on meile ka võimalus teatud ülesandeid järgmise Rakett69 hooaja jaoks testida. Eriti just 1. saate teaduslabürindi jaoks leida toimivaid ülesandeid.

Mis teeb ülesanded võistlejatele eriliselt põnevaks ja nende teostamise raskeks? Kõrvalt vaadates tundub üsna võimatu panna pea tööle olukorras, kus keha on pingutusest läbi tümitatud, pulss on laes ja soontes voolab vere asemel puhas adrenaliin?

Ülesandeid koostades oleme alati lähtunud põhimõttest, et mis on need ülesanded, mida sooviksime ise sellisel võistlusel lahendada ja millede edukas lahendamine sõltub meeskonna liikmete taiplikkusest ja loogikast, mitte aga vedamisest.

Just nimelt, “punases pulss”, väsimus ja loomulikult kuklas tiksuv aeg lisavadki ülesannete lahendamisele põnevust. Aeg on just sageli see, mis muudab ka kõige lihtsama 20 piires arvutamise talumatult keeruliseks.

Milline on Su oma kogemus xDreamiga?

Olen ise osalenud mitmel korral xDreami võistlussarjas. Ja pean tõdema, et see on olnud armumine esimesest kilomeetrist.

Mis Sulle kõige rohkem sobib: kas ratas, kanuu, jooksmine või kõik kolm?

Ikka kõik kolm ja vahel on sekka sattunud ka ujumist! xDreami võlu on just selles ongi, et võistlusel on vaheldust.

Kui sa võistled, kas Sa siis lähened sellele tegevusele nagu teadlane või nagu sportlane? Või nagu saatejuht, kes teab, et on kõikvõimas telemaag, kelle jaoks ükski raskus pole alistamatu?

Pigem ikka kui teadlane. Püüame aru saada, missugust rada on rajameister planeerinud ning siis külma loogikaga püüame leida etteantud reeglite piires otseteid ja kavalaid lõikamisi.

On olnud nii õnnestumisi kui ka täielikku raba. Saates tuletan tihti võistlejatele meelde, et enne kui lahendama asute võtke kaks hetke, et planeerida oma tegevust. xDreami võistlusel on aga see nõuane mõnikord mul endalgi ununenud.

xdream

Sten-Eric Uibo, kellele sobib Ace Xdream?

See võistlus sobib kõigile liikumist harrastavatele inimestele, kes otsivad spordiüritusest elamust ja on veidi tüdinud tavapärastest jooksu- ja rattavõistlustest. Xdreami seiklused viivad osalejad kohtadesse, kuhu nad igapäevaselt ei satu ja vahest ei saagi sattuda, sest tihti läbivad rajad suletud territooriume, erilisi hooned, tööstusrajatisi jne.

Tänavune hooaeg sai stardi juba 30. aprillil, nüüd on jäänud veel Tõstamaa etapp 29. juulil ja Viljandi 3. septembril. Kas võistluste formaat on olnud tänavu eelmistest erinev?

Tänavune suurem uuendus on kindlasti see, et sarjas kasutatav punktide läbimise kontrollsüsteem muutus puutevabaks ehk lihtsalt seletades ei ole kontrollpunktides enam karta suurest osalejate hulgast tingitud järjekordi.

Lisaks toob lisaülesannetele värskendust Rakett69 meeskond. Ülesanded on Xdreami seikluste lahutamatu osa ning loodame selles vallas tavapärasest pisut teistsuguseid lahendusi.

Kuidas jõudsite Rakett69 tiimiga koostööni?

Rakett69 eestvedaja Aigar Vaigu on meie seiklustel aastaid olnud osalejate leeris ja seega väga hästi kursis, mis rajal toimumas. Ettepaneku koostööks tegi just tema ja meile teeb see ainult suurt rõõmu ning ootame hooaja algust põnevusega.

Kui palju lisaülesandeid lahendada tuleb ühe võistluse käigus ja mis laadi need on?

Lisaks tavapärasele jalgsi, ratta ja kanuuga liikumisele ootavad Ace Xdreami rajal võistlejaid ees lisaülesanded. Sõltuvalt seiklusest on tavaliselt rajal 3-5 lisaülesannet, mis on väga erinevat laadi ja panevad proovile osalejate julguse, osavuse, täpsuse, nutikuse, meeskonnatöö jne.

Vahest tuleb köitega laskuda kõrghoone katuselt või sukelduda järve põhja, kuid samas võib ees oodata hoopis ajugümnastikat nõudev sudoku ülesanne või pusletükkidest rajakaardi ladumine.

Ekstreemsemat laadi ülesandeid sooritab reeglina ainult üks meeskonnaliige. Võistlejad on tunnistanud, et võistlusolukord ja tiimitöö on olnud abiks julguse koondamisel – tavaelus ei oleks mõnda ülesannet ilmselt sooritada julgetudki.

Kes nüüd kevadel pikalt mõtlema on jäänud, siis kas on lootust Viljandis ja Tõstamaal veel võistlusest osa võtta või on tänavune rong läinud?

Kolm päeva enne iga seikluse toimumist läheb registreerimine lukku, kuid arvestama peab sellega, et tegemist on võistkonnaalaga ehk viimase minutiks ei tasu seda toimingut jätta, sest võistkonna komplekteerimine võtab oma aja.

Vaata Xdream võistluste kohta siit lisa. Vaata ja fänna ka võistluste Facebooki lehte

Meedia: Rakett69, Xdream. Kaanepilt: Ylle Rajasaar. Pildil Rakett69 teadustoimetus

KOMMENTEERI SIIN

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.