Pühapäev, 21. aprill 2024
Mobiiltelefonist on saanud meie igapäeva lahutamatu kaaslane: lisaks sõnumite saatmisele ja kõnelemisele saab selle kaudu olla ühenduses kogu maailmaga, pildistada, jälgida tervist… ja muidugi mängida. Millised on olnud läbi aegade 10 maailma kõige popimat mobiilimängu? Kui mitut neist sina mängid?

Kõige esimene mobiilimäng oli nimega “Snake”, mis aastal 1997 Nokia 6110 mobiiltelefoniga kaasa tuli. Selle algelise mängu eesmärk oli juhtida pikenevat piksliussi nii, et ta korjaks üles punkte ekraanil ning samal ajal ei põrkaks kokku iseenda või ekraani servadega.

“Snake” oli väga lihtne, kuid sõltuvust tekitav mäng, mis sai üheks esimeseks näiteks mobiilse meelelahutuse võimalustest. Mäng on populaarne tänapäevalgi ning olemas on lausa “Snake” – kogukonnad, kus üksteisega võisteldakse.

Ussimängu populaarsus pani aluse mobiilimängude tööstusele: üks teise järel hakkasid arendajad “digitama” populaarseid analoogmänge: kaardimänge, puslesid, sudokut jne. Lihtsad mängud aitasid hästi aega veeta ja mobiiltelefon muutus inimeste jaoks üha sõltuvusttekitavamaks ajaviitevahendiks.

Esialgu olid mängud piiratud graafika ja mängumehaanika osas, kuid mida rohkem erinevaid mobiilseadmeid turule tuli, seda suuremaks ja mitmekesisemaks mobiilimängude maailm muutus.

Mida edasi aastad läksid, seda rohkem hakkasid arendajad investeerima mobiilimängude sektorisse ning tuli välja mänge, mis olid järjest keerukamad, kvaliteetsemad ja atraktiivsemad.

See tõi kaasa mobiilimängude populaarsuse suurenemise ning mängijaskonna kiire laienemise. Kõige suurem “plahvatus” ehk massidesse liikumine toimus nullindate lõpus ja 21. sajandi esimese kümnendi alguses.

Sel ajal hakkasid nutitelefonid ja tahvelarvutid üha enam levima ning nende võimsus ja ekraanitehnoloogiad muutusid sobilikuks keerukamate mängude mängimiseks.
10 maailma kõige popimat mobiilimängu

Tänapäeval on mobiilimängud muutunud tõeliselt mitmekesiseks, hõlmates erinevaid žanre mõistatustest ja seiklusmängudest kuni strateegia- ja rollimängudeni. Mobiilimängude areng on toonud endaga kaasa nii uusi mängukogemusi kui ka väljakutseid, mis mõjutavad mängijate igapäevaelu ja mängukultuuri ja mille pinnalt on tekkinud uusi subkultuure.

Alljärgnevalt teeme ülevaate kõigi aegade populaarsemate mobiilimängude esikümnest. Kui palju mängib, kas nad on noored või vanad, kuked või kanad? Sulgudes on mängu esimakordse avaldamise aastanumber.

1. “Angry Birds” (2009)
Mängijate arv: Üle 3 miljardi
Riigid: Kogu maailmas
Vanus: Peamiselt 18–34
Sugu: Mõlemad, kuid suurem osa mehi

2. “Candy Crush Saga” (2012)
Mängijate arv: Üle 1 miljardi
Riigid: Kogu maailmas, eriti Ameerika Ühendriigid ja India
Vanus: 25–44
Sugu: Peamiselt naised

3. “Pokémon GO” (2016)
Mängijate arv: Üle 600 miljoni
Riigid: Kogu maailmas, eriti Jaapan, USA ja Brasiilia
Vanus: 18–34
Sugu: Mõlemad

4. “Clash of Clans” (2012)
Mängijate arv: Üle 500 miljoni
Riigid: Kogu maailmas, eriti Ameerika Ühendriigid ja Türgi
Vanus: 18–24
Sugu: Mõlemad, kuid rohkem mehi

5. “Fortnite Mobile” (2018)
Mängijate arv: Üle 350 miljoni
Riigid: Kogu maailmas, eriti Ameerika Ühendriigid ja Brasiilia
Vanus: 18–24
Sugu: Mõlemad, kuid rohkem mehi

6. “Subway Surfers” (2012)
Mängijate arv: Üle 2 miljardi
Riigid: Kogu maailmas, eriti Brasiilia ja India
Vanus: 13–24
Sugu: Mõlemad, võrdne jaotus

7. “PUBG Mobile” (2018)
Mängijate arv: Üle 1 miljardi
Riigid: Kogu maailmas, eriti India ja Hiina
Vanus: 18–24
Sugu: Mõlemad, kuid rohkem mehi

8. “Fruit Ninja” (2010)
Mängijate arv: Üle 1 miljardi
Riigid: Kogu maailmas, eriti Hiina ja USA
Vanus: 18–34
Sugu: Peamiselt mehed

9. “Temple Run” (2011)
Mängijate arv: Üle 1 miljardi
Riigid: Kogu maailmas, eriti India ja USA
Vanus: 18–34
Sugu: Mõlemad, kuid rohkem naisi

10. “Minecraft Pocket Edition” (2011)
Mängijate arv: Üle 200 miljoni
Riigid: Kogu maailmas, eriti USA ja Ühendkuningriik
Vanus: 13–24
Sugu: Mõlemad, kuid võrdselt jaotunud

Ka Eestis on mobiilimänge loodud

Lisaks ülemaailmsetele hittidele tasub märkimist, et ka Eestis on loodud mitmeid populaarseid mobiilimänge. Näiteks on välja tulnud mängud nagu “Hoop Stars” ja “Cat ‘n’ Fish“, mis on saavutanud märkimisväärset edu mitmetes riikides. Eesti mänguarendajate talent ja loovus on aidanud kaasa mobiilimängude mitmekesisusele ning rikastanud kogu mängumaailma.

Mobiilimängude kasulikkusest ja kahjulikkusest

Positiivsete külgedena pakuvad mobiilimängud lõõgastust, meelelahutust ning võimalust teiste mängijatega üle maailma suhelda.

On mobiilimänge, mis arendavad probleemilahendamise, strateegilise mõtlemise ja käe-silma koordinatsiooni oskusi, aitavad paremini toime tulla stressiga, õppida keelt või matemaatikat.

Siiski on oluline märkida, et pikad mängusessioonid võivad tekitada sõltuvust ja löövad aega märkamatult surnuks, mis omakorda mõjutab igapäevaeluga toimetulekut.

Liigne mängimine võib potentsiaalselt mõjutada füüsilist tervist, eriti kui sellega kaasneb ebapiisav liikumine. Osa mänge võivad sisaldada sõltuvust tekitavat mängumehaanikat, mis võib negatiivselt mõjutada mängijate emotsionaalset heaolu.

Seega on oluline leida tasakaal mängimise ja teiste tegevuste vahel ning jälgida mänguaja piire, et tervisele ja mõistusele mitte panna pöördumatut põntsu. Maailmas on nii palju muud huvitavamat kui mobiilimängud!

Kaanepilt: Pixabay/ Abdullah Shakoor

blank

Ylle on teinud teadus-, haridus- ja keskkonnateemalisi telesaateid ning töötanud vabakutselise (kirjutava) ajakirjanikuna. Alates 2015 WWCOTY rahvusvahelise kohtunikekogu liige. 2015. aastal pälvis Ylle riiklikult tunnustatud teaduse populariseerija auhinna. Acceleristas vastutab Ylle lehe väljaandmise eest ning kirjutab aeg-ajalt talle omase otsekohesusega

KOMMENTEERI SIIN